RITUAL

Dua orang lelaki sedang berada di dalam bilik soal siasat. Mereka berdua duduk di atas kerusi, memandang antara satu sama lain, yang menjauhkan jarak di antara mereka adalah meja besi. Seorang lelaki berpakaian kemas dengan baju kot dan seluar slack berwarna hitam, wajahnya yang serius sama seperti gambar yang tetera di atas tag namanya, Kelvin Hellar, FIB. Manakala seorang lagi berpakaian seperti orang berkerja di pejabat. Wajahnya kelihatan takut dan ragu-ragu sambil bermain dengan jari-jemarinya. Ahmad Musa, warganegara Turki, berkerja sebagai kerani di sebuah syarikat swasta. Berpindah ke negara Uncle Sam 20 tahun lalu.

“Ahmad Musa, kau nampak macam budak nerd. Nak kata kau pandai IT, kau hanya seorang kerani. Jadi, apa yang buatkan penculik tu berminat dengan kau?” Tanya Kelvin Hellar sambil meneliti fail-fail berkaitan dengan Ahmad Musa. “Hmm, dia bersih, tak ada cacat cela.” Jawab Kelvin di dalam hatinya.

“Saya pun tak tau tuan, saya orang biasa saja. Tak kaya, tak ada kaitan dengan apa-apa grup terrorist. Saya pindah ke sini hanya nak rezeki, untuk keluarga saya di tempat asal saya!”

“Ya saya faham, rekod  kau bersih Musa, jangan risau. Ceritakan dari awal.” Ujar Kelvin.

“Begini…Malam tu saya baru balik dari kerja, bila saya dah sampai kat rumah. Ada satu van berhenti depan rumah, tiga orang bertopeng hitam serbu ke arah saya, campak saya ke dalam van dan saya dipukul di kepala sehingga pengsan. Bila saya sedar, saya digari di atas kerusi di dalam dewan yang luas bersama-sama dengan sembilan lagi mangsa yang sama seperti saya. Kami semua duduk dalam satu bulatan yang jaraknya jauh.” Jelas Musa sambil mengigit kukunya.

“Kau kenal mereka semua tu?”

“Tak, tapi dari wajah mereka. Mereka bukan orang US, mereka seperti orang dari China, Rusia, German, France, Mesir…lain saya tak ingat. Tak lama lepas tu, satu suara kuat datang dari speaker dalam dewan tu.”

“Suara tu kata apa?”

“Dia kata, sebaik saja gari kami dibuka, kami semua kena bunuh sesama sendiri. Senjata seperti parang, pisau dan lain-lain disediakan di tengah-tengah dewan tu. Kami semua diberikan masa lima minit, kalau kami tak bunuh semasa senidiri, peluru sniper tembus badan kami.”

“Eh tunggu, kau tak ada skill dalam martial arts. Macam mana kau boleh bunuh mereka semua?” Tanya Kelvin dengan riak wajah curiga.

“Tuan pernah dengar istilah instinct or feeling to keep survive, to keep alive. Itu yang saya lakukan. Untuk terus hidup. Sebaik gari kami dibuka, kami semua berlari ke arah tempat senjata tersebut. Selepas saya mengambil parang, saya bertembung dengan seorang lelaki, wajah yang tak bersalah. Kami berdua seperti nak tak nak untuk bunuh sehinggalah satu peluru tebus badan lelaki tu. Sa..Sa..Saya tergaman sementara sehinggalah seorang lelaki cuba untuk serang saya. Saya sempat elak dan terus tetak lelaki tu. Muda lagi lelaki tu.” Wajah Ahmad sedih bila dia terkenangkan peristiwa gelap dan ganas tu.

“Kalau kau berhenti dulu boleh…”

“Tak, saya kena habiskan. Kami semua bunuh antara satu sama lain sampailah tinggal saya seorang saja. Lantai penuh dengan darah dari mayat-mayat. Kadang-kadang saya terfikir kenapa saya dipilih, kenapa ‘mereka’ dipilih. Mereka semua termasuk saya seperti orang awam biasa saja. Mahukan hidup normal, tak nak ada pertumpahan darah. Hanya mahu aman.” Balas Ahmad dengan perasaan geramnya.

“Saya minta maaf atas apa dah berlaku kat kau Musa. Tapi, apa jadi lepas tu?” Tanya Kelvin sambil menghirup secawan kopi.

“Suara dari speaker tu mengarahkan saya bergerak ke tingkat dua. Setelah saya sampai, ada satu pintu masuk di hadapan saya. Suara tu menyuruh saya ambil kelengkapan senjata sebelum masuk.”

“Senjata apa yang dia sediakan?”

“Seperti sub-mesingan, sepuluh magazin, MP7 mungkin, dia bagi sekali dengan pistol Glock 17, lima magazin.”

“Macam mana kau tahu nama semua senjata tu?”

“Saya banyak tengok filem aksi, mungkin dari situ saya tahu nama senjata. Tuan tahulah, US kan penuh dengan filem tembak-menembak.”

“Betul juga.”

“Saya masuk melalui pintu tu dan saya lihat ada sembilan orang siap dengan kelengkapan yang lebih canggih cuba untuk bunuh saya. Saya sempat cari cover, kali ni tempat di tingkat dua itu penuh dengan dinding konkrit. Saya membalas tembakan begitu juga dengan mereka.”

“Kau boleh cam tak muka mereka semua?”

“Tak sebab mereka pakai topeng. Tapi ada sesuatu yang buat saya rasa pelik. Pakaian uniform mereka tetera lencana harimau hitam dan perkataan ‘DEMONE NERO’. Tuan tahu apa-apa tak pasal Demone Nero?”

“Tak, saya tak pernah dengar.”

“Lepas saya bunuh mereka semua, saya disuruh oleh suara tu untuk naik ke tingkat atas, tingkat terakhir. Bila saya sampai ke atas. Ada  bayi dan seorang perempuan diikat pada sebatang tiang besi. Saya di arah untuk menembak salah seorang dari mereka… Fikiran saya masa tu hampir gila. Saya ada satu minit untuk tamatkan semuanya, kalau tak…saya yang mati.”

“Jadi kau pilih yang mana?”

“Perempuan. Saya tak sanggup nak tembak bayi tu…Kalau boleh saya tak sanggup nak tembak perempuan tu juga tapi saya terpaksa!” Ahmad mula mengalirkan air matanya, dia tidak dapat menahan keperitan dalam kesedihan yang dialaminya.

Kelvin hanya terdiam sahaja melihat kesedihan Musa.

“Entah macam mana, saya dipukul dari belakang dan terus pengsan.” Ujar Musa.

“Dan kat situ saya jumpa kamu.”

“Tolonglah percayakan saya! Saya dipaksa, kami semua dipaksa untuk bunuh sesama sendiri! Tuan janganlah tahan saya. Saya tak bersalah!”

Kelvin Hellar memandang lama ke arah wajah Musa yang sedang menangis seperti orang hilang arah.

“Saya dah buat keputusan, saya akan lepaskan kamu, malam ni juga.” Kata Kelvin.

Kelvin bangun dari kerusi dan menuju ke arah pintu, dia membuka pintu sehingga separuh dan mula berpaling ke arah Musa yang sedang mengesat air mata di wajahnya.

“Kau buat pilihan yang tepat.” Kelvin keluar dari bilik soal siasat.

Ahmad Musa dibenarkan keluar dari pejabat balai polis New York. Ahmad Musa balik ke rumahnya dengan perasaan bersyukur kerana tidak ditahan oleh pihak FIB.

PEJABAT KELVIN HELLAR



Seorang lelaki berpakaian lebih kurang sama seperti Kelvin masuk ke pejabat untuk berjumpa dengan pegawai muda FIB itu.

“Tuan tak marah saya lepaskan dia?” Tanya Kelvin kepada lelaki itu.

“Tak mengapa, dia tak lepas semua ujian yang kami dah berikan. Dia mampu untuk bunuh semua orang tetapi tidak untuk bayi tu.” Ujar lelaki itu.

“Kalau dia pilih bayi, apa akan jadi kat dia?”

“Dia akan ditangkap, darahnya akan digunakan untuk upacara ritual penyembahan persatuan kami, Demone Nero. Kami perlu berikan darah tu kepada ‘ketua’ kami.”

“Maafkan saya sebab tak dapat nak capai objektif yang tuan nak.”

“Tak mengapa, darah dari mayat-mayat yang lain masih boleh digunakan. Tapi darah dia yang terbaik, hampir terbaik.”

“Tak mengapa, tahun depan kami akan tolong tuan cari yang ‘baru'” Kata Kelvin.

“Apa-apa pun terima kasih atas bantuan encik Kelvin dan pasukan kamu kerana dah bantu saya.” Lelaki itu berterima kasih kepada kelvin dengan senyuman.

“Sama-sama.”

RUMAH AHMAD MUSA



Ahmad Musa kembali ke rumahnya. Dia masuk ke biliknya dan membersihkan dirinya. Ahmad Musa mencapai telefon pintarnya di atas mejanya untuk menelefon seseorang. Ahmad mendekatkan telefonnya ke telinga kanan.

“Kata laluan.” Suara dari telefon Ahmad.

“555-76-08 kod nama, Illuminator.”

“Illuminator, mereka tahu ke siapa kau?” Suara misteri lelaki muncul di telefon Ahmad.

“Tak Solaris, mereka tak tahu. Tapi, aku hampir di bunuh oleh satu agensi atau persatuan Demone Nero.”

“Demone Nero? Tak pernah dengar. Apa maksudnya?”

“Black Demon. Solaris, aku nak kau cari apa-apa saja maklumat pasal Demone Nero.”

“Apa kau nak buat Illuminator?”

“Balas dendam.” Kata Ahmad dengan wajah yang penuh kemarahan.

“Baiklah, nanti kalau ada apa-apa aku call kau balik.”

Ahmad memutuskan panggilan telefon. Dia meletakkan telefonnya ke dalam laci meja. Di dalam laci tersebut tetera satu tag nama, ILLUMINATOR, FMA (FREEDOM MILITARY AGENCY).

FMA, sebuah agensi tentera persendirian yang bergerak bebas ke serata dunia. Agensi ini selalu membantu negara-negara yang ditindas oleh kerajaan dalam negara itu atau ditindas oleh negara ‘burung helang patriotik’ dan negara haram bintang biru ‘Star David’. Mereka membekalkan bekalan peluru dan senjata kepada pasukan pemberontak dan kadang-kadang mereka juga turun padang menghulurkan bantuan untuk membantu pasukan pemberontak. Agensi ini bergerak secara senyap dan licik.

Demone Nero, satu pertubuhan rahsia yang mengamal upacara ritual menyembah makhluk halus, Mereka percaya dengan menyembah berhala itu, Amerika akan terus kuat (tapi tak selamanya). Setiap tahun, FIB selalu membantu Demone Nero untuk mencari mangsa baru sebelum persediaan mereka untuk upacara itu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s