DANIYA

“Ambik kau! Rasakan!”

“Tolong… Jangan tarik tudung aku.”

“Kau kat dalam kelas boleh la kalahkan aku. Tapi kat luar ni, aku yang menang!” Kata pelajar perempuan itu sambil menarik tudung pelajar perempuan yang sedang terasa sakit rambutnya ditarik sekali bersama dengan tudung putihnya.

“Apa salah aku?” Tanya mangsa buli itu sambil cuba menolak pembuli yang berada di hadapannya.

“Sebab kau pandai. Semua cikgu sayangkan kau!”

“Aku boleh tolong kau kalau kau tak faham apa yang cikgu ajar kat dalam kelas tadi.”

“Ah kau! Kau ajar aku pun cikgu tetap sayang kau setan!” Perempuan itu terus menarik tudung perempuan yang sudah tidak berdaya melawan sehingga tudungnya tertarik keluar, menampakkan rambut panjangnya.

Perempuan lemah itu terus terjatuh di atas lantai. Apa yang lebih menjijikkan, si pembuli masih tidak berpuas hati lalu menendang kepala si mangsa. Sehingga dia berasa puas hati barulah si pembuli itu keluar dari tandas perempuan. Kepala si mangsa masih lagi terasa sakit, dia berasa seperti di awang-awangan. Dia cuba bangun dan berjalan perlahan-lahan ke sinki tandas untuk mencuci muka sehingga bersih supaya cikgunya tidak syak apa-apa apabila dia kembali ke kelas nanti. Dia memakai tudungnya kembali, keluar dari tandas dan terus menuju ke kelasnya. Dia tidak mahu melaporkan kejadian yang berlaku ke atas dirinya kepada guru disiplin kerana takut si pembuli itu akan membuli dia dengan dua kali ganda lebih teruk daripada yang tadi.

Daniya, pelajar perempuan tingkatan 5. Tahun ini dia akan menduduki peperiksaan SPM. Peperiksaan yang akan menentukan segala-galanya, tapi bukanlah antara hidup dan mati. Sekurang-kurangnya peperiksaan SPM tidaklah terlalu serius seperti peperiksaan CSAT (College Scholastic Ability Test) di Korea Selatan di mana tahap seriusnya sampaikan kapal terbang tidak dibenarkan berada di atas udara supaya bunyinya tidak menganggu para pelajar dan kalau mereka gagal, sesetengah pelajar mungkin akan bunuh diri. Harap perkara itu tidak berlaku di Malaysia.

ce18dd2ac23a43e3f6ca58cd27b5b451

Ini merupakan sekolah ketiga Daniya dipindahkan, Sudah tiga bulan Daniya di sekolah baru itu. Atas alasan apa Daniya dipindahkan? Kerana ayahnya selalu bertukar ke cawangan lain di tempat kerjanya. Ayah Daniya bekerja sebagai operator di sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan Wi-Fi. Manakala ibu Daniya meninggal dunia semasa melahirkannya.

Daniya ialah seorang ulat buku, dia sangat suka membaca buku, terutamanya buku-buku cerita semasa dia kecil. Disebabkan dia selalu membaca, dia mudah untuk mengingat sesuatu peristiwa terutamanya dalam subjek Sejarah. Subjek kegemarannya. Subjek Sains dan Fizik juga merupakan subjek kegemarannya.

Tapi di sekolah dia agak pendiam, tidak ramai yang mahu berkawan dengannya. Namun, tidak ramai yang tahu sebenarnya Daniya menghidap Autism sejak kecil. Agak pelik apabila ayahnya tidak pernah memberitahu mengenai perkara itu kepada cikgu-cikgu di sekolahnya. Mungkin sebab kenapa pelajar di sekolah itu tidak mahu berkawan dengannya adalah disebabkan Daniya selalu dikaitkan dengan ‘sumpahan maut’ apabila tiga orang pelajar ditemui mati di dalam sungai di sekolah kedua Daniya dan tiga orang pelajar dari sekolah pertama Daniya mati kerana kemalangan di jalan raya. Apa yang peliknya, kesemua pelajar yang mati itu adalah yang selalu membuli Daniya. Oleh sebab itu, mereka selalu menjauhkan diri darinya.

Tetapi ada seorang yang menerima Daniya di sekolah barunya. Fahrim, pelajar lelaki, sama umur dan sama kelas dengannya. Fahrim selalu melayani Daniya dengan baik, disebabkan sifat baiknya, mereka berdua selalu mengulang kaji dan Daniya banyak membantu Fahrim jika dia tidak faham terutamanya soalan-soalan berkaitan Matematik. Daniya bukannya tidak boleh bercakap, dia cuma ada masalah komunikasi (salah satu simptom Autism) dan dia perlukan orang seperti Fahrim supaya dia boleh berinteraksi dengan baik. Tapi apabila tiba di rumah, ayahnya ialah orang kedua yang dia sangat sayang.

Daniya selalu mendapat nombor satu dalam setiap peperiksaan bulanan sehinggakan semasa Daniya di sekolahnya yang lepas, para cikgu membahagi-bahagikan para pelajar menjadi enam kelas. Tiga kelas di atas terdiri dari kalangan pelajar yang boleh dikatakan terbaik, dan semestinya Daniya berada di kelas pertama. Manakala tiga kelas di bawah, terdiri dari kalangan pelajar yang tidak melakukan ‘persembahan’ dengan baik. Nampak seperti ada unsur pecah dan perintah.

Setiap kali dia balik dari sekolahnya, dia akan masuk ke dalam biliknya dan bermain set domino. Sejak zaman kanak-kanaknya, dia suka bermain dengan domino dan juga kadang-kadang bermain puzzle. Daniya akan bermain set domino itu berulang-ulang kali tanpa rasa jemu. Pada waktu malam, Daniya akan mengulang kaji pelajaran dan melakukan kerja sekolah. Ayahnya kadang-kadang tiada di rumah kerana sibuk dengan kerja. Tapi setiap kali ayahnya balik ke rumah, Daniya akan tersenyum panjang lebar kerana ayahnya akan membawa balik sekali makanan kegemarannya, Nasi Goreng Cina dan Tom Yam. Bila ayahnya ada masa terluang, dia akan meluangkan sepenuh masanya bersama dengan satu-satunya anak tunggal yang dia ada.

Lagi beberapa bulan sahaja lagi Daniya perlu melakukan persiapan untuk menduduki peperiksaan SPM. Daniya memberikan sepenuh tenaganya untuk mengulang kaji pelajaran sama ada bersama dengan Fahrim atau sendirian. Ayahnya turut membantu Daniya dari segi kewangan jika Daniya mahu membeli buku-buku latihan baru. Tapi sepanjang masa Daniya menghabiskan masanya di rumah untuk belajar kerana dia takut akan berjumpa dengan pembuli-pembuli yang tinggal seduduk di kawasan taman perumahannya. Daniya tidak mahu memberitahu kepada ayahnya kerana dia tidak mahu ayahnya berasa marah dan sedih dan rasa bersalah.

“Ayah, Daniya pergi dulu ya.” Senyum Daniya.

“Buat yang terbaik! Lulus atau tak, kamu tetap anak ayah. Relax masa jawab soalan nanti.” Ayahnya berikan semangat dan cuba memberikan nasihat supaya Daniya tidak berasa tertekan semasa menjawab nanti.

“Jangan risau ayah. Daniya akan buat yang terbaik. Untuk ayah dan ibu.” Ayahnya melihat anak perempuannya berjalan masuk melepasi pagar sekolah. Sebelum Daniya meneruskan perjalanannya, Daniya melambaikan tangannya. Ayahnya juga membalas lambaian tangan kepada anaknya sebagai tanda sayang.

Beberapa bulan kemudian…

 Hari ini adalah hari Daniya mengambil keputusan peperiksaan SPM. Dia melangkah masuk ke dalam dewan sekolah, berjalan menuju ke meja yang telah ditetapkan oleh para cikgu untuk mengambil slip keputusan peperiksaan. Apabila tiba giliran Daniya, Cikgu Suraya, guru kelas dan guru Sains Daniya memberikan slip itu kepada dia serentak bersama dengan senyuman.

“Tahniah Daniya. Kamu dapat 9A+. Cikgu bangga dengan kamu.”

“Terima kasih cikgu.” Daniya tersenyum. Senyumannya membawa dia keluar dari dewan itu. Tapi sebaik sahaja dia melangkah keluar dengan senyuman gembira. Tiba-tiba, badannya ditolak dengan kuat sekali sehingga dia jatuh tersungkur di luar pintu masuk dewan sekolah.

“Hoi setan! Kau ingat kau pandai sangat? Aku pun boleh dapat A la.” Danielle, pelajar perempuan sama kelas dengan Daniya. Dialah yang selalu membuli Daniya dan orang yang sama menendang Daniya di dalam tandas perempuan. Daniya pun tidak tahu kenapa Danielle selalu membulinya kerana kalau hendak diukur dari paras rupa, Danielle lebih cantik. Sebenarnya Danielle cemburu dengan kepintaran Daniya.

“Aku tak kacau kau pun!”

“Oh berani melawan ya! Jom geng, kita pijak dia berjemaah.” Danielle tidak datang berseorangan. Dia datang bersama dengan dua orang kawannya.

Daniya dipijak oleh Danielle bersama-sama dengan kawannya. Dia cuba untuk menghalang mereka bertiga tapi dia tidak berdaya. Habis pakaiannya kotor dipijak dengan keji oleh Danielle dan rakan-rakannya. Daniya sudah hampir pengsan, sehinggalah Fahrim datang menghalang mereka bertiga.

“Hoi! Apa korang buat?!”

“Wei! Wei! Lari! Lari! Boyfriend dia datang.”

“Aku bukan boyfriend dia la!”

“Eee, berani kau rapat dengan dia. Kau nak mati dengan sumpahan dia!”

“Sumpahan apa ni?! Benda tahyul apa kau percaya ni?!”

“Habislah kau lepas ni haha!”

“Blah kau!”

Danielle melarikan diri bersama dengan rakannya, meninggalkan Fahrim dan Daniya di belakang. Sementara itu, Fahrim menolong Daniya dengan cuba membangunkan Daniya yang sudah cedera teruk secara perlahan-lahan. Daniya meminta Fahrim supaya menghantarnya ke klinik. Selepas luka di badannya sudah sembuh dirawat oleh doktor, Daniya berehat lama di klinik itu, Fahrim ada di situ untuk menemaninya.

Akan tetapi, Daniya perlu pulang cepat sebelum waktu maghrib menjelma kerana pada waktu itu ayahnya sudah pulang ke rumah dan dia tidak mahu dimarahi kerana pulang lewat. Fahrim menghantarnya pulang ke rumah dengan menaiki motorsikal milik Fahrim.

Pada waktu malam itu, Daniya memberikan slip keputusan peperiksaannya kepada ayahnya yang sedang bersandar di sofa, sedang keletihan dan berpeluh kerana bekerja keras demi menyara anak kesayangannya. Tetapi selepas melihat keputusan anak perempuannya itu, semua penat lelahnya hilang dalam sekelip mata. Senyuman di bibirnya mula mekar bak sekuntum bunga ros, matanya bersinar memandang wajah Daniya seperti dia sedang memandang bidadari.

“Tahniah sayang!”

“Daniya takkan berjaya tanpa bantuan dari ayah.” Senyum Daniya. Ayahnya memeluk Daniya dengan penuh erat. Ayahnya berjanji akan menempatkan Daniya di universiti terbaik dan dia tidak akan mengonkong Daniya untuk memilih mana-mana kursus yang dia minat di universiti nanti.

Seminggu selepas itu, pihak sekolah menelefon ayah Daniya untuk menjemput dia dan Daniya menghadiri ke majlis anugerah pelajar cemerlang yang akan berlangsung pada esok hari di dewan sekolah. Daniya dan ayahnya bersetuju untuk datang ke majlis itu. Pada keesokkan harinya, Daniya naik ke atas pentas bersama dengan ayahnya untuk menerima sijil anugerah pelajar cemerlang dari tangan pengetua sekolah.

Ia merupakan saat yang paling gembira untuk seorang ayah melihat senyuman kejayaan anak perempuannya. Tapi kegembiraan itu tidak lama apabila diganggu oleh seorang pelajar perempuan yang berada di bawah pentas. Dia memberikan isyarat dua ibu jari ke bawah dan membuat bunyi “BOO!!!” kepada Daniya. Perempuan itu tidak lain dan tidak bukan ialah Danielle bersama-sama dengan rakannya menghina Daniya.

“Dia dapat A sebab ada hantu tolong dia!!!” Kutuk Danielle. Daniya berasa sangat takut sehingga dia tidak mampu berkata apa-apa. Perbuatan Danielle itu disaksikan oleh semua guru dan pelajar yang hadir ke majlis itu, namun dia langsung tidak endahkan tentang apa yang orang lain fikir tentang dia. Tidak tahu malu.

Tapi ayah Daniya tampil ke hadapan untuk melindungi anaknya. “Hoi budak! Kau ni dah kenapa?!”

Guru kelas Daniya juga turut memarahi Danielle. Danielle tidak membalas, sebaliknya dia keluar dari dewan sekolah sambil memberikan wajah tidak puas hati kepada Daniya. “Daniya, kamu jangan pedulikan si Danielle tu. Dia tu memang cemburukan kamu dari dulu.” Guru kelasnya cuba menenangkan perasaan Daniya. Wajah Daniya kembali tenang dan gembira selepas Danielle dan rakan-rakannya beredar dari dewan.

Daniya dan ayahnya turun melalui tangga di belakang pentas. Di situ, Fahrim sedang menunggu ketibaan Daniya. Ayah Daniya meninggalkan mereka berdua untuk memberikan mereka masa untuk berbual. “Aku nak ucapkan tahniah atas kejayaan kau Daniya, lepas ni kita dah tak jumpa dah. Kita berdua bawa haluan masing-masing.” Senyum Fahrim.

“Ala, jangan cakap macam tu. Kau cakap macam aku nak pergi buat selama-lamanya. Nanti kalau aku lapang, aku jumpa kau, ok?”

“Ok. Terima kasih sebab kau dah banyak tolong aku. Walaupun aku tak dapat A.” Fahrim menundukkan kepalanya seperti dia rasa tidak berpuas hati dengan keputusan peperiksaannya.

“Fahrim, jangan sedih. Kau patut bersyukur sebab kau lulus. A bukanlah segala-galanya, jadi manusia berguna kat luar sana itu lebih penting. Mungkin kau ada kelebihan kau sendiri yang tak boleh ditulis atas kertas. Lain orang, lain kemahirannya.”

“Betul kata kau.” Fahrim tersenyum kembali selepas Daniya memberikan kata-kata semangat kepadanya.

“Lagi satu, jangan ucap terima kasih kat aku. Terima kasih juga kat cikgu-cikgu kita.” Fahrim mengangguk, mereka berdua senyum tatkala pelajar-pelajar lain yang mendapat keputusan cemerlang mengambil sijil anugerah dari tangan pengetua bersama dengan ibu bapa mereka masing-masing sambil disaksikan oleh pelajar-pelajar lain yang mendapat keputusan ‘biasa-biasa’ sahaja. Sebelum majlis itu berakhir, Daniya sempat ditemu ramah oleh beberapa orang wartawan, tapi tidak lama kerana Daniya berasa tidak senang untuk bercakap di hadapan kamera dan meminta ayahnya supaya membawa dia pulang ke rumah. Daniya berasa agak kaku untuk bercakap di hadapan orang yang baru sahaja dia jumpa. Empat hari kemudian, Daniya dikejutkan dengan satu berita.

Apabila ayahnya pergi untuk mengambil surat yang baru sahaja dimasukkan ke dalam peti surat oleh posmen. Ayahnya memberitahu kepada Daniya bahawa dia mendapat surat tawaran untuk sambung belajar ke universiti yang ayahnya mahukan dan universiti itu tawarkan bidang yang Daniya minati. Daniya memang bersetuju untuk menerimanya.

Tapi, Daniya dikejutkan dengan satu lagi berita. Jiran di sebelah rumah Daniya memberitahu kepada ayahnya bahawa Danielle dan tiga orang rakannya yang tinggal berhampiran di kawasan perumahan Daniya telah mati. Reaksi Daniya dan ayahnya sangat terkejut seperti tidak percaya sebab budak perempuan itu yang ayahnya tegur empat hari yang lepas kerana memburuk-burukkan anaknya.

“Apa?! Macam mana mereka bertiga boleh mati?” Tanya ayah Daniya.

“Saya pun tak tahu. Tapi pihak polis dah ada kat rumah si Danielle tu. Baik kita pergi ke rumah dia kalau nak tahu apa yang dah terjadi.” Balas jiran sebelah rumah Daniya itu. Maka, ayahnya dan Daniya mengikuti jiran mereka itu ke rumah Danielle.

Tiba di sana, beberapa buah kereta polis dengan lampu biru masih dihidupkan berada di hadapan rumah Danielle. Orang ramai berkumpul untuk melihat apa yang sedang berlaku, manakala beberapa orang anggota polis sedang mengawal keadaan dan juga sedang menjalankan siasatan.

Ayah Daniya bertanya kepada salah seorang anggota polis yang bertugas untuk mengetahui apa yang sudah berlaku. Anggota polis itu memberitahu tiga rakan Danielle bermalam di rumahnya tiga hari yang lepas. Danielle dan tiga orang rakannya mati akibat keracunan makanan dan mereka telah menahan ibu Danielle sebagai suspek utama kerana hanya dia seorang sahaja yang berada di dalam rumah itu. Ayah Danielle sedang bertugas di luar negara segera kembali ke Malaysia.

Tiga hari kemudian, artikel di akhbar tempatan menulis bahawa mahkamah memutuskan ibu Danielle didapati bersalah kerana telah membunuh Danielle dan tiga orang rakannya. Bukti-bukti dalam siasatan yang telah dijalankan menunjukkan botol serbuk racun serangga ada disimpan di dalam laci meja bilik ibu Danielle adalah racun yang sama terdapat dalam makanan yang dihidangkan. Cap jari pada botol racun tersebut juga mengesahkan bahawa ianya milik ibu Danielle dan ujian air kencing juga menunjukkan ibu Danielle berada di bawah pengaruh dadah. Ibu Danielle dijatuhkan hukuman gantung sampai mati. Daniya masih tidak percaya yang ibu Danielle sanggup lakukan perbuatan keji itu terhadap anaknya sendiri. Walaupun, Danielle selalu membuli Daniya, tapi hidupnya tidak sepatutnya berakhir seperti itu, Daniya memaafkan segala kesalahan yang telah Danielle lakukan dan semoga dia tenang di sana.

Daniya ada masa selama seminggu sahaja untuk membuat persiapan sebelum dia bertolak ke universiti untuk mendaftar di sana pada minggu hadapan. Ayahnya berada di luar negeri atas urusan kerja, jadi selama seminggu itu Daniya berada di rumah seorang diri.

Pada waktu petang, Daniya pergi ke pasar raya untuk membeli sedikit barang. Sedang dia memilih kotak ubat gigi dengan pelbagai jenama. Seorang mak cik dengan telefon pintar di tangannya memerhatikan wajah Daniya dalam keadaan penuh serius seperti Daniya telah melakukan sesuatu yang sangat jahat. Kemudian mak cik kembali melihat telefon pintarnya, kemudian dia kembali melihat wajah Daniya sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

Daniya mula berasa takut lalu dia terus pergi ke kaunter pembayaran dan cepat-cepat keluar dari pasar raya itu kerana bukan mak cik itu seorang sahaja yang memerhatikan Daniya. Malah, beberapa orang lain juga turut melihat Daniya seperti seorang penjenayah, semuanya memandang sambil memegang telefon pintar di tangan mereka.

Tiba-tiba Daniya mendapat pesanan mesej dari Fahrim. Dia menghantar satu pautan ke satu laman web blog yang memaparkan berita bertajuk ‘Gambar Bogel Pelajar Cemerlang SPM Tersebar Di Internet. “Betul ke ini kau?” Itu mesej yang dihantar.

Daniya membuka pautan itu dan terkejut melihat wajahnya dalam keadaan bogel. Daniya tidak pernah lakukan perbuatan terkutuk seperti itu. Apa yang menyedihkan adalah komen-komen dari netizen yang berbau hina dan bersifat mengutuk telah melukakan lagi hati dia. Maka dia terus berlari masuk ke rumah dan mengunci pintu biliknya.

Dia menangis kerana takut untuk bertemu dengan orang lain. Dia menangis sehingga bulan mula menjelma. “Itu bukan aku. Itu bukan aku! Siapa yang fitnah aku? Siapa lagi yang benci kat aku?! Apa salah aku kat diaorang!!!” Daniya mula menjerit-jerit di dalam biliknya. Sehinggalah dia mendapat pesanan mesej dari nombor yang tidak dikenali.

“Ini kerja Fahrim, dia yang lakukan semua ini. Dia yang ubah suai gambar kau. Dia buat semua ini kerana dia cemburukan kejayaan kau dalam SPM.”

“Apa? Siapa kau?” Daniya balas pesanan mesej misteri itu.

“Siapa aku tu tak penting. Yang penting sekarang kau pilih sama ada nak dia mati atau tidak.” Dia menghantar gambar yang menunjukkan Fahrim diikat di atas kerusi dan seseorang yang memakai topeng hitam sedang mengacukan pistol di kepala Fahrim

“Tolong. Tolong jangan bunuh dia.”

“Kau pasti?”

“Pasti.”

“Baiklah. Aku takkan bunuh dia. Kau memang anak yang baik. Aku akan bantu buang semua gambar tu. Jangan beritahu sesiapa pun tentang perbualan kita ini.”

“Kenapa kau bantu aku?”

“Sebab kau di fitnah. Aku tak suka tengok orang baik dipijak macam sampah.” Tiba-tiba mesej dari nombor yang tidak dikenali itu terpadam dari telefon pintar Daniya.

Daniya berasa pelik dengan apa yang telah terjadi sebentar tadi. Dia tidak percayakan orang itu. Tapi dia berharap orang itu tidak membunuh Fahrim. Soalan-soalan mula bermain di fikirannya, kenapa Fahrim, kawannya yang paling rapat, sanggup menganiaya dia hanya kerana sekeping kertas keputusan sahaja.

Pada pukul sebelas malam, ayahnya bergegas kembali ke rumah setelah mendapat tahu tentang berita yang tersebar itu. Ayahnya mengetuk pintu bilik Daniya yang telah dikunci. “Daniya, buka pintu. Ini ayah.” Daniya bangun dan membuka pintu. Lantas dia terus memeluk erat ayahnya sambil menangis teresak-esak.

“Maafkan ayah. Ayah bukan seorang bapa yang bagus.” Ayahnya mengalirkan air mata merasakan yang dia tidak mampu menjaga anaknya dengan baik. Ayah Daniya sudah membuat laporan polis mengenai kes jenayah siber ini.

Pada keesokan harinya, ayahnya menerima panggilan dari pihak polis yang mengatakan mereka sudah dapat menangkap orang yang melakukan perbuatan terkutuk itu. Ayahnya terkejut kerana rakan karib Daniya sendiri yang melakukan jenayah itu. Anggota polis itu memberitahu lagi yang semalam mereka mendapat panggilan misteri yang mendedahkan lokasi di mana Fahrim berada termasuk sekali dengan bukti yang ada.

Fahrim meringkuk dalam penjara. Nama baik Daniya kembali bersih dan pihak media mula menyebarkan berita yang sebenar. Kini, Daniya berada di pintu masuk unversiti, dia memeluk bapanya dan pergi meninggalkan bapanya yang sedang bersandar di pintu kereta. Sedang dia melihat anaknya pergi, hatinya berkata.

“Ayah akan sentiasa lindungi kau. Anak yang baik.” Senyumnya.

 

Advertisements

REVIEW (video games) – RED FACTION

 

red-faction-listing-thumb-01-ps4-us-06dec16

In the future, mankind will fly away from Earth and go straight to Mars. In there, they will be doing a lot work like for example, exploitation resources on Mars. As things go smooth as it should, there will be that one guy who like to ruin everything on Mars. Who’s the guy I’m talking about? I’ll talk with more detail about it in the next paragraphs.

Human likes to rebel, rebel against cruel governments, against wars and anything. And oh, that is happening on Earth, in the future, we will start a rebellion on Mars. What a progress! A rebellion that started by the Red Faction. A first-person shooter game developed by Volition and published by THQ for PlayStation 2 and Windows in 2001.

The story takes place on Mars around the year 2075. Where you play as Parker (a combination of James Bond, Gordon Freeman and Terminator), a miner who leads a rebellion against Ultor Corporation, a company who runs the mining operation on Mars. The miners are mad at Ultor because of how they treated miners like a slave, living under poorly conditions and no human rights. Even worse, a mysterious disease called “Plague” has killed a lot people on Mars.

red-faction-screen-02-ps4-us-06dec16

So, Parker has to fight his way to get the antidote from Dr Capek (this is the guy ruins everything on Mars), who also created “Plague”, nanotechnology and some bizarre experimental monsters. Seriously I’m happy this guy died. Along the way, you will be guided by two people via radio chatter, Eos, leader of the Red Faction and Hendrix. After that, you have to fight a mercenary leader, Masako (Japanese girl? Yeah even I also shocked when I heard it) that tried to stop you from defusing a bomb. The story ends with Earth Defense Force fleets reaches to Mars (after you sent the signal to them) to stop Ultor Corporation once and for all.

This game use the Geo-Mod engine which allowing a player to make a destructible environments. So, if the door was stuck and won’t open, you can just blow up the wall next beside to the door with your explosive charges. You also can make an alternate routes with it. So, basically, this is like an earlier version of Battlefield 3 Frostbite Engine.

On the first level, the Geo-Mod was shown very well on how its performed and the player can play around with this engine because the first level, you are in mining underground tunnels, so there were a lot of rocky walls that you can blow up. However, this engine were less implemented on the very next section of the game because you will be entering places like science labs, secret bases and communication tower. Places like that are using a lot of metal walls, so you can’t blow it up. If there’s a section that you can blow things up, it is scripted, so is not like the first level where you have a freedom to use it. Is a little bit shame, but still a unique taste to the game which will inspired games like Black (PS2) to use destructive environments, but not as hardcore as Red Faction because you also make a hole on the floor.

red-faction-screen-03-ps4-us-06dec16

Gameplay is like any other standard first-person shooters, you will have health and armor pickups. Jump and crouch. It also has auto-aim, but you can disable it. It has manual aim which also function like zoom, it’s hard to use on PS2 but maybe easier on PC. You can carry all weapons that you come across to and each weapons has a secondary fire. From 12mm pistol, auto shotgun, electric baton, shield to rocket launcher. My favorite weapons is assault fire which can fire burst and full-auto with great looking design like assault rifle from Aliens movie. Rail gun which can shoot through wall with a single hit and you also can die instantly if the enemies use the same weapon. But at the very end of the game, when you fighting against elite forces, the only weapons that can kill them faster is Percision rifle, Heavy machine gun and Rail gun. Is like they abandoned all the other weapons, making them feel like useless. You can still use gun like assault rifle to kill elite mercenaries, but is going to takes a lot of bullets.

There are also a vehicle sections where you can drive a submarine, a car mounted with machine gun, mining vehicle and a tank mounted with machine gun and missiles. The annoying part of this game is the stealth section, where you have to disguised by wearing a different clothes to enter Ultor’s building. All your weapons got taken off, leaving you with just a silenced pistol and on this section, you can’t pick up enemy’s weapons, which is weird. They said you can’t be nearer to guards because they will recognize you, but how nearer I should be avoid is not describe with well. I ended up just killing everyone in the building with my silenced pistol. So much for stealth.

Graphics is a bit dated but I understand this is a 2001 game. The graphics are like from Quake 2 engine. The animations are consist of polygons but still managed to runs smoothly. The cutscenes are a little bit way off with a wrong camera angles at some places and also the lip sync are not synchronize well. Despite all of that, I can still accept the graphics limitations.

CTveW3d

AI in this game can be deceiving to a player at some point. Their behaviors can change according to your actions. Like when pull out your gun to a civilian, they will say “Wait! I’m on your side.” But then when you turned away from them they will run and shout “Help! Guards!” And then press an alarm button. Dammit! Rookie mistake!

The enemies also can cheat on you like when they know they will die. They will “fake surrender” by run away from you and say “Please! Don’t shoot!” But they run away to silently reload their gun before they start shooting back at you. So it adds a little bit interesting and challenging to a gunfights.

Music are composed by Dan Wentz, the sounds are more using synthesizer instruments which fits well with the atmosphere and the tone of the game. Giving the feel of the game more Sci-fi and futuristic. Even the animations are not that good, but the voice actors in this game are doing a pretty good job. But man oh man, the screams voice from the civilians is the best in this game, I don’t why but their screams is like there are really in pain a lot.

Red_Faction_01.0

 

To wrap this up, this game has a decent story with a good gameplay and atmosphere. Sure the graphics are low but this game provides a campaign a playtime up to 5 to 8 hours or more if you choose a higher difficulty. It gets more challenging as you reach to a higher level. Good variations of weapons and a Geo-Mod technology. If you want to play some good old FPS, you might want to pick this up. Give it a try, you might like it. You can pick this game now on Steam and also for PlayStation 4 on PlayStation Network.

Story: 3.5/5

Gameplay: 4/5

Graphics: 3.5/5

Music and sound: 4/5

Overall: 7/10

 

 

 

 

 

Ulasan – Shadow Warrior Complete (2012) (PC)

fp3j4qb

Shadow Warrior ialah video game first-person shooter yang telah dihasilkan oleh 3D Realms dan diterbitkan oleh GT Interactive Software pada tahun 1997 untuk platform PC. Shadow Warrior Complete pula ialah game yang sama diterbitkan oleh Devolver Digital pada tahun 2012 (studio yang sama menghasilkan versi remake Shadow Warrior 2013) yang menggumpulkan game utama dengan dua expansion-nya iaitu Twin Dragon dan Wanton Destruction dalam satu pek yang lengkap.

Saya dah main game ini dan sekarang saya akan berikan pendapat mengenai game ini. Kita mulakan dengan jalan cerita.

Jalan Cerita

Apa akan jadi apabila watak Duke Nukem bergabung dengan watak-watak hero Asia? Korang akan dapat “You no mess with Lo Wang!” Lo Wang mempunyai gaya percakapan orang Asia dengan lawaknya yang agak cheesy tapi masih boleh buatkan saya ketawa. Kung Fu, Samurai, Ninja, Bruce Lee, semua ada kat dia.

Kisahnya bermula apabila Lo Wang yang bekerja sebagai pengawal di syarikat Zilla Enterprise, yang mana syarikat itu mengawal kesemua industri-industri penting di Jepun. Walau bagaimanapun, disebabkan banyak berlaku korupsi dalam syarikat itu, Presiden Master Zilla merancang untuk menguasai Jepun dengan menggunakan makhluk-makhluk ganas dari Dark Side.

Apabila Lo Wang mengetahui rancangan bosnya, dia letak jawatan dan Master Zilla sedar akan ancaman yang dibawa oleh Lo Wang lalu dia terus menghantar makhluk-makhluk jahat untuk menentang Lo Wang.

ss_efb5cdb6d0a690dfbdc3bee4b9bf9cb4c791d626.1920x1080

Di samping Lo Wang ingin mengalahkan Master Zilla, dia juga perlu membalas dendam terhadap kematian mentor lamanya, Master Leep yang telah mati dibunuh oleh tentera Zilla. (Master Leep ada simpan empat orang perempuan anime yang korang boleh cari dan korang akan lihat Lo Wang membuat lawak seksual versi Asia apabila dia berinteraksi dengan perempuan anime.)

Yup. Baik lawan jahat. Satu hero menentang beribu raksasa jahat. Cerita yang hampir sama macam dalam Duke Nukem cuma bezanya ada elemen Asia. Itulah ceritanya. Sekarang kita beralih ke gameplay.

Gameplay

Gameplay-nya agak sama seperti Duke Nukem 3D tapi ada sikit perubahan. Seperti Doom, Quake, Wolfenstein dan mana-mana game FPS pada tahun 1990-an. korang akan bergerak dari pintu ke pintu dan ada sesetengah pintu korang kena mencari kad kunci yang berlainan warna untuk pintu yang sama warna.

Terdapat empat tahap kepayahan berbeza yang boleh dipilih :

  1. Tiny grasshopper – easy
  2. I have no fear – Normal
  3. Who wants some Wang – hard
  4. No pain No Gain – Extreme

Dan setiap tahap akan menambah bilangan musuh dengan lebih banyak sehingga mencapai lebih 100 musuh dalam satu peta.

Setiap level, kawasannya luas dan boleh diterokai untuk mencari “secrets” yang mana akan mendedahkan korang kepada lokasi rahsia atau lokasi yang terdapat item. Setiap kawasan ada menujukkan ciri-ciri Asianya, kebanyakkannya dari budaya Jepun.

ss_471dc9c5c3883a0084c1a8ffe62a40299718b6e4.1920x1080

Lo Wang boleh berlari dengan laju atas darat dan air, berenang, lompat dan semestinya perlu ada koleksi senjata. Terdapat 10 buah senjata disediakan:

  1. Katana (alternatif – tumbukan)
  2. Shuriken
  3. Riot Gun (alternatif – tiga tembakan shotgun sekali gus)
  4. Uzi (alternatif – dual Uzi)
  5. Rocket Launcher (alternatif – tembakan haba dan tembakan nuklear)
  6. Grenade Launcher
  7. Sticky mines
  8. Rail Gun
  9. Guardian Head
  10. Ripper Heart

Setiap senjata mempunyai fungsinya yang tersendiri contohnya Ripper heart boleh menghasilkan klon Lo Wang dalam masa terhad dan Guardian head menggunakan kepala musuh yang dah mati dan gunakan seperti penyembur api. Bagi saya senjata yang paling saya suka gunakan ialah Uzi, Katana, Riot Gun dan rocket launcher. Grenade launcher korang kena pandai gunakan dinding atau permukaan sekeliling kerana pelurunya boleh melantun dan pastikan korang gunakannya dalam jarak jauh.

e7cqoc6pfP8KmvzC7bLNyC-1200-80

Terdapat juga item-item yang boleh diambil seperti flash bomb, gas bomb (asid), smoke bomb (halimunan), caltrops (yang paling tak boleh pakai, tak nampak fungsinya di mana), night vision goggle, portable medikit, kad heat seeker/kad nuclear warhead (kedua-dua kad ini untuk roket dan boleh digunakan sekali) dan tool kit (korang boleh baiki kenderaan yang rosak.) Kenderaan? Ya! Korang boleh naik kenderaan seperti bot, kereta kebal dan banyak lagi siap dengan senjata mesingan lagi.

Nyawa boleh dipulihkan dengan menggunakan portable medikit atau mencari health packs. Armor terbahagi kepada dua merah (100%) dan kelabu (50%). Korang boleh naikkan nyawa dari 100 ke 200 dengan mencari fortune cookies dengan dalamnya tertulis lawak-lawak yang tak masuk akal tapi still kelakar.

Terdapat banyak jenis musuh yang korang boleh jumpa. Di awal permainan korang akan jumpa musuh yang senang, semakin korang naik level semakin tinggi tahap kepayahannya, walaupun korang bermain di tahap I have no fear. Ada beberapa fight boss dalam game ni, salah satunya melibatkan Lo Wang berlawan dengan robot sumo gergasi.

Grafik

Grafik dalam Shadow Warrior adalah peningkatan dari game 3D Realms yang lepas iaitu Duke Nukem 3D. Dengan menggunakan enjin Build, elemen gore dan darah dimasukkan dan ditonjolkan dengan lebih jelas di mana badan musuh akan terbelah dua apabila korang menggunakan katana atau musuh akan memuntahkan darah apabila korang menggunakan shuriken dan juga semestinya badan meletup.

a9e641ea65414d11b8930ac050023cf2

Efek letupan, efek cahaya percikan darah, efek air serta efek api ditunjukkan dengan baik. Sesuai dengan grafiknya pada masa itu. Oh ya, ada sesetengah dinding yang boleh dihancurkan.

Cuma apabila satu kawasan itu gelap, ia menjadi sangat gelap. Jadi sebelum memulakan permainan, pastikan korang tinggikan brightness-nya. Bagi saya, grafik tiada masalah, cuma masalah gelap itu sahaja.

Kawalan

Ok, di sini bermulanya masalah. Bagi korang yang ingin memuat turun game ini buat kali pertama. Selepas korang install game ni, jangan terus buka dulu sebab nanti korang ada hadapi masalah dengan kawalan keyboard dan mouse-nya yang sangat pelik dan korang tak boleh ubahnya dari dalam game tu. Macam mana nak ubah kawalan? Ada caranya.

GAME07

Pertama sekali korang pergi cari di mana korang save fail GOG Games > Shadow Warrior Complete > Cari Launch Settings > Dalam launch settings tu korang boleh ubah kawalan keyboard dan mouse ikut kesesuaian korang > Lepas tu baru boleh save dan launch game.

Dan semasa korang bermain, pastikan korang on ‘mouse aiming’. Tekan pada butang ‘u’ kat keyboard supaya korang boleh look around gunakan mouse dengan senang. Kalau tidak pergerakan mouse akan dijadikan sebagai movement speed. Inverted mouse juga boleh diubah dalam game.

Suara dan Muzik

Suara Lo Wang memang kelakar,  suaranya seperti tipikal orang Asia yang terlalu hyperactive. Dengan lawaknya yang agak seksual dan ada references yang terkenal seperti John Woo, Lara Croft, anime girls. Jika dibandingkan suara 1997 dengan versi remake 2013, Lo Wang 1997 lebih menyerlah kerana suaranya yang kelakar dan dialog yang menarik, sesuai bagi zamannya pada waktu itu. Lo Wang 2013 juga baik untuk generasi kini. Muzik yang dihasilkan juga terbaik, mengabungkan bunyi dari Barat dan Asia.

Konklusi

GAME04

Shadow Warrior merupakan antara salah satu game FPS nostalgia pada era 90-an yang berdiri sebaris dengan game-game lain seperti Doom, Wolfenstein dan Duke Nukem 3D. Dan semestinya ia sebuah game yang mencabar dan penuh dengan lawak jenaka dari ‘Asian Duke Nukem’ iaitu Lo Wang.

Shadow Warrior Complete telah berada di pasaran Steam dan GOG.com secara percuma sejak tahun 2016. Game ini menjadi percuma selepas Shadow Warrior Redux dipasarkan, tapi ianya berbayar kerana grafik telah dipertingkatkan. Tapi kalau korang nak save bajet, korang boleh dapatkan Shadow Warrior Complete. Bagi yang dah main versi remake dan sekuelnya, korang juga patut cuba game klasik ini.

Saya bagi 8/10 – Gameplay mencabar dan menarik, muzik yang bagus, jalan cerita yang biasa, grafik yang baik, kawalan yang agak pelik tapi masih boleh diubah suai.

Work

14199348

I felt alone,

Darkness inside my heart,

Like a one man trapped inside black room,

I tried to be happy,

I tried to be honest,

I tried to be gentle,

But they are always tried to crush me, destroyed me,

It makes me like I want to kill them,

Every tasks that I had done,

Other people got the rewards,

My works goes under the radar,

I’m not gonna be a suicidal,

My mind still rational,

Suicide is not gonna change my life or afterlife,

I’m still fight my depression,

I’m not gonna let myself feel down,

I always remind myself,

Never give up, never surrender,

You fell down many times,

You get up no matter how hard they crushed you,

You work for yourself and for your families,

 

 

 

 

30 Years Old In 3 Days

Jack Francis is a 13 years old high school student. He’s a rich boy living with his parents in a big “golden” house. Jack can be described as a student who always wears new clothes, has a clean face with no pimples and also has a nice shiny haircut. But many students at his school didn’t like him because he always have this kind of arrogant and show off attitude. The worst part is, he likes to degrade some students about their poor parents.

While Jack not have many friends, he “owned” three friends, a very loyal one. Well, Jack always give them a “gift” to keep them loyal to him all the time. Jack will using them for his own benefits like helping him to finish his homework, bullying and stealing. At home, Jack often disrespect his mother and father. But his parents not mad at him at all, instead, Jack’s parents continue to give him what he likes to keep Jack happy.

8

Jack always think he’s the king, he can get whatever he wants. His fortune will never runs out. Not until one day, Jack fall down from the stairs in his home. His parents take him to the hospital, Jack is in pretty bad condition, he’s unconscious. His parents sitting right next to Jack, crying, hoping for Jack to wake up again. The next morning, Jack wake up, but weird thing is, his physical body has been drastically changed. He’s not 13 years old anymore, but 30 years old!

Times has passed, and so with Jack’s parents. The doctor on duty tell Jack that his parents couldn’t survived in car accident yesterday, which explain why Jack have some cuts and scratches on his body. Jack really shocked about what just happened to his family. After the funeral of his parents is over, authorities from several banks come to Jack’s house to tell him that his parents has been blacklisted for having too much debts. So they take back the house, the cars and all other property. Jack got kicked out from his own house. He become from millions to zeroes.

By day two, Jack living homeless on the street. He just sitting in the middle of the crowd and begging for money. But many of people just ignored him, scold him and even worst spit on him. Jack really sad because this remind him when he was a kid, he did spit on some old man who are poorly begging for Jack to give him some money.

By day three, while he sitting and begging for money on the street. He see his three friends that he “used” them back in high school are now become a successful man with rich attire and good occupation. Now Jack remember what his teacher said, “Money have finish line but knowledge will never have finish line.” Jack start to cry and wonder why he was so blind by money. He pray to god, hoping he can turn back time and change his fate.

As he cry, he fainting and when he wake up. He is in hospital with his parents sitting next to him. Jack turn back to 13 years old, he apologize to his parents for all the bad things he had done. The next day, he apologize to his three friends and make a promise to never return to his old bad life

 

REVIEW (film) – POWER RANGERS (2017)

Go! Go! Power Rangers! It’s Morphin Time! Watching this latest Power Rangers reboot movie brings me back to my childhood memories. Nostalgia baby!!! I knew this popular kids television show when I was 6 years old, when my dad bought me a VCD of Mighty Morphin Power Rangers that include 5 or 6 episodes in one disc.  I watched the VCD episodes from Mighty Morphin to In Space seasons (I missed Zeo Season because at that time it’s hard to get VCD episodes of Power Rangers Zeo in Malaysia). And I still keep my 1995 Mighty Morphin Power Rangers movie VCD. I remember on every Saturday evening, at 6m o’clock, on TV2 (local broadcasting television), I will sit in front of the screen and watch Power Rangers from Lightspeed Rescue to Mystic Force seasons, after that, I stopped watch it because I got some other commitment to do. Not because I don’t like it, but I grow up day by day and that show is for kids. I have to let it go to the next generation to let them enjoy it. But hey! I’m may look like adult outside, but inside I still have my inner child.

Years had passed, then one day, without warning, the new Power Rangers movie came out in 2017. And this is a reboot, which mean is a whole new universe but still maintain the original of Mighty Morphin series. We got the new casts, which I think they are all prefect for their own role. Especially Rj Cyler as Billy/Blue Ranger, he’s nerdy same like the old Billy, but this time he’s really funny and I enjoyed his acting.  Dacre Montgomery as Jason/ Red Ranger, from his look and attitude, I can see he’s the good choice for that leadership role and I want to see him more on the next Power Rangers sequel and what he’s capable of since this is his first movie. Other actors and actress also did the pretty good job! Kudos!!!

power-rangers-2017

For the storyline, it was a different setting from the television series. In the first scene, dinosaur era,  Zordon as the Red Ranger and his team (they’re all aliens) lose to Rita Repulsa which (surprisingly) happens to wear a Green Ranger armor, yes! She’s a Green Ranger with different helmet design. Zordon managed to collect all the power coins from his wounded team and Rita is in front of him, ready to kill Zordon. But before she managed to do that, BAMMM!!! Meteors slammed the Earth surface and kill all the dinosaurs and also the Rangers (Zordon survived by the way), Rita on the other scene is thrown out into the sea (she also survived, don’t worry).

“Are we more like Iron Man or Spiderman?” – Billy

I like this new reboot because the storyline was more mature (you realize that I type the word  ‘kill’ two times in the previous paragraph? This is because this Power Rangers reboot are allowed to use word ‘kill’ and other curse words…for the first time) and suitable for adult big time Power Rangers fans that are still collect Power Rangers toys until now. Five teenagers in this movie had their own problems, is not the same like TV show where the teenagers are happy-go-lucky like they had no problems. This time, in this cynical world, every characters had to deal with real world problems like, bullying, crime, autistic, fake friends and family.

At first, they all don’t know each others. But thanks to Billy, he blew up one of the rocks at gold mine area and all of them managed to the power coins on their hands. Interestingly, even without their suit or armor, they still have that superpower abilities like jumping and crushing things, be like steel. Stuff that normal humans can’t do (or is it?). When they go back to the gold mine area, they found the Zordon command center.

Power-Ranger-2017-Cast

What’s funny was when arrived in the command center, Zordon introduced himself and Alpha 5 was in there too (he said Aye Yi Yi…You happy?). Suddenly, Zordon announced all of that 5 teenagers as the Power Rangers. At first, they all don’t believe what he said, but then when Zordon show a glimpse of Rita’s destruction about how she going to find a Zeo crystal. They believed (that escalated quickly). Zordon then realized that they are all not prepare for this battle. So, everyday, these 5 teenagers need to come to Zordon place and do some training sessions because at this moment they all can’t morph into Power Rangers. They have to work together as one team, one heart. If they can achieve that, then they can morph in their own armor.

“Are we friends or Power Rangers?” – Trini

This is where we get to see some connections between each of the characters because many people seems to think that the second act in this movie was not necessary. For me, it is really necessary because if they not knowing each other. How can they morph into Power Rangers? I can see the second act as a “characters development” because we get to see they build a friendship. You know, to become Power Rangers you need to have a good relationship between your friends. And is Jason’s job as a leader to bring them all together and test his capability as Red Ranger.

Power-Rangers-2017-after-credits-hq

Rita Repulsa, she different than the TV show, really different. She’s more scary, more sexy yet terrifying. She’s still got that old Rita humor but it is more to dark humor. I enjoyed Elizabeth Banks as Rita, She did a stellar job, I never thought she can play as villain. I would be cool if she wearing that green ranger helmet for the entire movie and not just in the introduction. For Goldar, I have no problem he’s turned to a giant monster, but at least give him a voice. Looking back to the old Goldar, I still love the old one. I wish they use a different monster other than Goldar.

“We’re like Mamazord…No, Megazord!” – Billy

For the Rangers armor, I like the design, it look very futuristic and yet still maintain the design from the TV show especially at the helmet part. Their armor this time is using an alien’s technology. Maybe that’s why when morph, some kind a liquid will go around their body. I just that they can show how they morph outside of Zordon command center because in here we only get to see they morph inside command center. Overall, I like the suit or armor. Not bashing about it.

Now for the zords, I have no problem the design with the other 4 zords except for Mastodon. Why he have 8 legs? He looks more like a beetle than a mammoth. Each of their zord have their own weapons like machine gun and cannons. Usually when I see all of these 5 zords, Pterodactyl zord from Pink Ranger are seems useless when fighting alone in the TV show. But in these movie, she did a good work, better than other 4 zords.

power-rangers-zords

Megazord? Humanoid. I can say the design are just fine but I kind a disappointed that the transformation process are not showed clearly because at that scene the zords fell down into the Zeo crystal and then they all combined into megazord. Maybe they can show it better next time? But when I saw the toy transformation video for these 5 zords, it was really complicated. Maybe that’s why it was not shown clearly.

_KF17640.NEF

Overall I like the movie, it was not too bad. For people who are expecting a lot of action scenes, you not going to get a lot because the action scene came on the third act. Because remember, this is a origin story, it involved a lot of character development.  I just hope we can get a lot of action scenes in the sequel, don’t worry they planning to do 5 more movies for this franchise. If you a Power Rangers fan, you should definitely see it. If you are new to Power Rangers, go see it too.

I’m DanialZuher, signing out. Dasvidanya 

ULASAN (filem) – POWER RANGERS (2017)

Go! Go! Power Rangers! It’s Morphin time! Melihat filem reboot Power Rangers terbaru ini mengembalikan semula nostalgia semasa aku mula menonton filem tahun 1995 Mighty Morphin Power Rangers The Movie pada ketika umur penulis berumur 10 tahun. Saya mula mengenal rancangan televisyen kanak-kanak itu pada umur 6 tahun (masih di tadika masa tu). Perkenalan saya dengan Power Rangers agak lewat kerana saya lahir pada tahun 1996, jadi bertuah bagi mereka yang menjadi kanak-kanak pada tahun yang sama Mighty Morphin Power Rangers ditayangkan di kaca televisyen pada tahun 1993.

Power Rangers pertama yang saya pernah tonton mestilah siri Mighty Morphinm diikuti dengan siri Turbo, In Space sampailah ke siri Mystic Force (siri Zeo saya terlepas). Dari zaman Haim Saban bertukar ke Disney kembali bertukar ke tuan asalnya. Jika korang nak tahu, Power Rangers ni diadaptasi dari siri rancangan televisyen di Jepun, Super Sentai yang mana umur penyiarannya lebih lama dari siri Power Rangers iaitu pada tahun 1975 bermula dengan siri Himitsu Sentai Gorenger. Siri Super Sentai yang saya pernah tonton ialah Hikari Sentai Maskman (kegemaran saya), Choushinsei Flashman, Chojin Sentai Jetman, Ninja Sentai Kakuranger, Timeranger , Dekaranger dan Magiranger.

Ok, cukuplah saya ceritakan kenangan saya kepada pembaca. Mari kita melompat ke tahun 2017 dengan filem Power Rangers terbaru dari Haim Saban. Ini merupakan filem ketiga siri tersebut selepas filem Turbo: A Power Rangers Movie pada tahun 1997. 20 tahun jarak masanya diantara filem Turbo dan filem reboot ini. Tapi jika dibandingkan filem 2017 ini dengan dua filem yang terdahulu, Power Rangers 2017 ini lebih nampak matang dari segi jalan cerita.

power-rangers-2017

Filem berdurasi 2 jam lebih ini diarahkan oleh Dean Israelite dan diterajui oleh beberapa pelakon baru seperti Dacre Montgomery (Jason Scott/Red Ranger), Naomi Scott (Kimberly Hart/Pink Ranger), RJ Cyler (Billy Cranston/Blue Ranger), Becky G (Trini Kwan/Yellow Ranger), Ludi Lin (Zack Taylor/Black Ranger), Bill Hader (Alpha 5), Bryan Cranston (Zordon) dan Elizabeth Banks (Rita Repulsa).

Pada awal permulaan filem, kita merentasi masa ke zaman era dinosaur, di mana kita diperkenalkan dengan  makhluk asing yang mempunyai kuasa Power Rangers, diketuai oleh Zordon tewas di tangan Rita yang memakai armor… Green Ranger? (Ya! Tepat sekali! Spoiler!!!) Sebelum meteor menghempas bumi, Zordon sempat menggumpulkan kelima-llima power coins, menanti untuk sampai ke tangan yang layak. Akibat dari hempasan kuat meteor, Rita tercampak ke dalam laut. Dan kita merentas ke masa kini yakni zaman moden

Apa yang menarik dalam filem Power Rangers 2017 kali ini ialah setiap dari lima karakter ini ada masalah mereka masing-masing. Jason ditahan oleh pihak polis kerana melakukan kesalahan di sekolah, Kimberly dengan masalah kawan-kawannya, Billy dibuli dan ada penyakit autistic tapi bijak. Trini dan Zack ada masalah keluarga. Pada awalnya, mereka berlima memang tak kenal antara satu sama lain. Tapi sepanjang filem ini bergerak, korang akan dapat lihat mereka berkenalan, membina persahabatan dan bersatu menjadi Power Rangers.

“Let’s go!”

Apabila mereka berlima menjumpai power coins di lombong emas yang telah diletupkan oleh Billy. Tubuh badan mereka berubah sejak power coins itu berada di tangan mereka. Mereka menjadi kuat lebih dari manusia normal walaupun tanpa ada sut armor. Dan apabila mereka kembali semula ke tempat lombong emas itu dan kebetulan pula mereka terjumpa pusat kawalan Zordon. Mereka berlima berjumpa dengan Zordon dan Alpha 5.

Power-Ranger-2017-Cast

Apa yang kelakar, tanpa  mereka berlima mengetahui apa-apa, Zordon menggelarkan mereka berlima sebagai Power Rangers, reaksi mereka sangat terkejut. Pada mula mereka semua tidak percaya, Zordon memberikan gambaran Rita yang menakutkan kepada mereka. Zordon memberitahu, Rita akan dibangkitkan dan dia akan membina Goldar dari emas untuk mencari kristal Zeo. Nak tak nak, Jason sebagai ketua kena menyatukan pasukannya dan bertindak sebagai satu supaya mereka boleh bertukar menjadi Power Rangers. Sebelum mereka dapat bertukar, pelbagai latihan dilakukan oleh mereka berlima yang telah disediakan oleh Zordon, tapi ada satu masalah, mereka berlima tidak bersefahaman dan tidak mahu bersatu, semua mementingkan diri sendiri. Sehinggalah satu insiden berlaku, barulah mereka dapat bersatu dan bertukar.

“Are we more like Iron man or Spiderman?”

Bagi saya, perwatakan Rita dalam filem ini sangat berbeza dari siri TV tahun 1993 yang dulu. Rita yang baru ini tidak hanya duduk dan mengarah sahaja, dia kali turun padang dan membunuh semua yang dia jumpa (ya! Power Rangers 2017 menggunakan perkataan ‘kill’ ‘dead’ dan beberapa ayat menyumpah). Rita pada awal kemunculannya agak menakutkan (elemen seram ooo), perwatakan Rita yang lama masih ada, cuma kali ini dia lebih sinis dan lebih jahat dan lebih gelap.

power-rangers-zords

Lakonan Bryan Cranston sebagai Zordon bagi saya baik, tidak kurang, tidak lebih. Rekaan Alpha 5 dalam filem ni lebih nampak gabungan antara alien dan robot. Dan ya, dia masih menyebut “aye yi yi” dalam filem ni.

Bagi saya, sut Power Rangers yang baru kelihatan lebih futuristik (kerana menggunakan teknologi alien) dan menarik, tapi masih mengekalkan ciri-ciri sut lama. Untuk Zords pula, rekaan robotnya nampak lebih cantik dan garang, cuma zord Mastodon masih menimbulkan tanda tanya, kenapa dia ada 8 kaki? Zords yang lain sudah ok. Apabila zord bertukar ke Megazord, rekaan lebih nampak humanoid dari Megazord siri TV. Cuma saya agak kecewa apabila proses transformasi yang dilakukan tidak jelas, tapi apabila saya melihat mainan action figures, proses transformasinya agak complicated, mungkin sebab tu ia tidak ditunjukkan dengan jelas.

“Are we friends or Power Rangers?”

Bagi mereka yang mengharapkan lebih banyak action scene dalam filem ni mungkin akan sedikit kecewa kerana mereka akan beraksi di akhir 30 minit dalam filem ni. Tapi bagi saya dan peminat-peminat PR yang lain mungkin akan faham bahawa ini adalah filem pengenalan (origin) kerana filem pertama ni lebih memfokuskan kepada characters development, macam mana mereka berlima perlu memahami antara satu sama lain sebab kalau mereka tak bersatu takder le Power Rangers. Jadi mungkin kita akan lihat lebih banyak action scenes dalam sekuelnya nanti, jangan risau, mereka dah rancang nak buat 5 lagi filem. Dan mesti korang tertanya-tanya, ada ke lagu tema Power Rangers didendangkan? Jawapannya? Ya! Memang ada, diambil terus dari lagu tema filem PR 1995.

Pada pendapat saya, walaupun ini filem reboot, ia masih mengekalkan ciri-ciri klasik Power Rangers yang dulu. Dengan lawak jenaka yang disampaikan oleh Billy (Billy yang kali ni tetap nerd tapi kelakar), serta posing seperti dalam siri TV dan bangunan-bangunan di Angel Grove masih lagi dimusnahkan tanpa memaksa Power Rangers membayar balik ganti rugi, kalau anda tinggal di Angel Grove, pastikan anda ada insurans. Jadi apa tunggu lagi? Kalau korang minat Power Rangers atau baru saja nak mengenali Power Ranger. Boleh tonton filem Power Rangers ini di pawagam sekarang.

3/5